adevărata frumusețe
cum aerul rebel e singurul pe care merită
să-l iei în cârcă,
o găsești în cuvintele aspre,
chiar în gloanțele ce-i aliniază șoseaua
de la o benzinărie la alta
frumusețea e ce învârt roțile automobilului
după ce ai învățat
să vezi și să simți până la sânge,
adevărata frumusețe se întoarce
în cuvintele aspre
și în somnul izbăvitor al mamelor sărace,
isus face autostopul pe aici
când o fi să fie,
aleg să beau un mate cu che guevara,
nu un un whisky cu vreun președinte de stat
un loc fără ipocrizie
mi-am scos locul meu de aer
dintre locurile celorlalți,
îl port mereu în buzunare, pe tastatura laptopului,
peste geacă și șapcă
oriunde intru intră locul meu înainte,
precum un cercetaș,
intră să-mi susțină articolele,
ceea ce scriu,
sigur că nu mă suportă toți
și zic: ”uite cum umblă cu locul lui de parcă
ar avea aur!”
și mai zic: ”i s-a urcat la cap,
nu mai vrea să stea la masa noastră,
lasă că o s-o încurce,
o să vadă el!”,
le aud vorbele și nici că-mi pasă,
am strâns zeci de ani din dinți
pentru locul meu de aer,
e locul în care vreau să mor,
un loc fără ipocrizie
dragostea-i un sport de contact
cu poezia de dragoste ai o problemă,
”am înțeles că te adresezi tuturor, dar pentru cine ai scris-o
de fapt?”,
ești tras de mânecă.
”hai, fii sincer, ai vreo fufă?!”, auzi.
degeaba te afunzi în argumente
despre distincția dintre literatură și viață,
dragostea-i un sport de contact:
îi săruți povârnișul de transpirație
de deasupra buzei
și o privești în ochi de parcă ați face schimb de ochi,
să te vadă cu ochii tăi,
și nu mai încape nicio problemă
monotonia tihnită a aerului condiționat
cum știi că o iubești
când nu știi că o iubești?
uită-te la ea când își iese din fire
și dacă eventuala înjurătură
nu te doare sau nu te scârbește,
e ok, o iubești.
uită-te la depigmentarea pielii,
la coșurile de pe fese,
la unghiile încarnate de la picioare,
dacă nu-ți vine să bei
o votcă triplă cu prietenii,
e ok, o iubești.
iubirea e ca monotonia tihnită
a aerului condiționat.
dacă reușești s-o asculți până la capăt
(fără s-o întrerupi)
când meșterește din cuvinte
o tâmpenie monumentală,
atunci o iubești cu siguranță
prețul setei
ca să înțelegi un lucru trebuie
să te lungești până nu-l mai vezi
sau să-l înconjori
adevărul are nevoie de absență
ca un pahar care știe prețul setei
cum stă deșertul numai după ușă
îl priveam pe clint eastwood în filmul său din 2021,
cum dansa încet cu o bunăciune mexicană încă focoasă,
era ușor penibil la peste 90 de ani,
nicio scamă de dirty harry,
cry macho nu este despre crime și polițiști,
cry macho este despre îmblânzire
și bătrânețea e ea însăși o îmblânzire,
pe cât de penibil, pe atât de omenesc era eastwood,
cu o privire ca o scuză a anilor,
cel mai curat din toate filmele,
îmblânzit ca și cum cerul și-ar scoate cizmele de piele,
iar cizmele de piele o să stea numai lângă ușă,
cum stă deșertul numai după ușă
odată pentru fiecare
viața premeditată
dacă știam pe ce parte a aerului
e mai tihnită odihna,
învățam să-mi aleg prietenii mult mai atent,
sigur, învățam
să mă dezbrac mai repede de naivități,
învățam că nu merită
să iubești decât atunci
când ești iubit,
să te lupți numai pentru cine și cât merită,
dar oare cât de bună
poate să fie partea bună a aerului
ca viața să aibă haz premeditată?
nu ne interpretează tom hanks pe fiecare
toamna s-a împrăștiat cu nu știu câte colțuri,
cum s-o cunoști când nu dai de ele să le numeri,
și dacă nu ai habar de ce ascunde sau pregătește toamna,
cum să știi ce ai rămas?
și primăvara și vara au colțuri, dar numai toamna contează la socoteli,
dacă am trăi în mare,
ai spune că e o caracatiță gigantică
care ți-a cuprins capul cu tentaculele,
colțurile aduc cu ele,
este intrigant – n-ai cum să cuprinzi toamna întreagă,
când doar una avem la rație,
nu îți dai seama de corectitudinea alcoolemiei în resemnare,
merită ori nu să pui la punct ce ai lăsat în dezordine?,
cum să-ți stabilești prețul când toamna ți-e aproape neumblată?,
”run, forrest gump, run”, se aude insistent
împins de cupele buldozerelor,
”run, forrest, run”,
dar nu ne interpretează tom hanks pe fiecare